جعبهدنده را اصطلاحا Gearbox هم میگویند (6)

تست و بررسی فیدلیتی پرایم بهمن موتور - bama.ir پیشگیری از سرعتهای ناخواسته: به کمک گیربکس میتوان خودرو را در سراشیبیها و شرایط جادهای که احتمال خروج سرعت از کنترل وجود دارد، اتومبیل را به صورت کامل در اختیار راننده قرار داد. به کمک گیربکس میتوان انتقال نیروی موتور به چرخها را متوقف و این امکان را فراهم کرد. محور اصلی یا شافت خروجی از طریق محور واسط با یاتاقانها و چرخ دندهها درگیر هستند و نیروی تولید شده از گیربکس یا جعبه دنده را به سمت دیفرانسیل یا میل گاردان میفرستد محور اصلی دارای چرخ دندههای متناوبی تعبیه شده است تا با قطرهای مختلفی که چرخدندهها دارند به وسیله یاتاقانها حرکت دورانی داشته باشند حرکت چرخ دندههای روی این محور با اتصال با چرخ دندههای شافت واسط یا محور زیر میسر میشود. چرخ دندهها دارای دو نوع فرم دندانه ساده و مارپیچ هستند. هر دوی این ماشینها از نوع سدان هستند و ظرفیت ۵ نفره دارند. یکی از مهمترین مسئلهها هنگام خرید خودرو، مقایسه ویژگیهای مختلف ماشینها رونمایی از ریرا اولین خودروی صد درصد ملی – آکادمی مالی مسعود است. ​​​!


روغن موتور خودرو

نحوه خرید اقساطی شاهین هم مثل تارا است و فقط با اطلاعات فردی و مدارک احراز هویت شغلی انجام میشود. برای آنکه بدانید شاهین بهتر است یا تارا ابتدا باید اولویتهای خودتان را از خرید یک سدان خانوادگی مشخص کنید. درباره مقایسه تارا اتوماتیک با شاهین دندهای باید بگوییم که این ۲ ماشین، هر دو بدنه سدان دارد و برای یک خانواده ۵ نفره مناسب هستند. اغلب مردم اطلاعات جامعی راجع به انواع جعبه دندهها ندارند و اغلب هم فکر میکنند دو نوع گیربکس خودرو وجود دارد و آن هم گیربکس دستی و اتومات است در صورتی که اینطور نیست به همین خاطر توضیحات مختصری درباره هر یک از دسته بندیها که خود از انواع مختلفی تشکیل شدهاند و هر کدام دارای مکانیزم عملکردی مجزایی هستند میپردازیم. این نوع گیربکس محبوبیت زیادی در خودروسازی دارد. قبلاً این نوع گیربکسها بهصورت ۳ یا ۴ سرعته تولید میشد، اما امروزه خودروهای لوکس یا اسپرت با گیربکس با ۹ سرعت هم ساخته میشود. اما به نظر میرسد بتوان این خودرو را در لیست چه ماشینهایی نخریم جای داد. برعکس تارا اتوماتیک، تارای دندهای ابداً امکانات مناسبی ندارد و بسیاری از آپشنهایی که میتوانست بهراحتی در یک خودروی امروزی گنجانده شود در این خودروی ایرانی نادیده گرفته شده و این موضوع باتوجهبه قیمت و سال ساختش کمی عجیب به نظر میرسد.​!


خودرو فیدلیتی بنابراین به نظر میرسد اگرچه وضعیت طراحی داخلی هر دو خودرو با شاخصهای امروزی مطابقت ندارد، اما شرایط ایکو تارا از لحاظ کیفیت متریال و گنجایش صندوق عقب از سایپا شاهین بهتر است. هرچند شاهین و تارا هردو عنوان پرچمداری سازندگان خود را یدک میکشند اما در داخل هرگز این موضوع را نشان نداده و ناامیدکننده جلوه میکنند. اما ضرورت ایجاد نسبت های انتقال مختلف بین چرخ و موتور خودرو چیست؟ بهعنوانمثال، طراحی چراغهای جلو و جلوپنجره هماهنگی و زیبایی خاصی ندارد و چراغهای سراسری عقب نیز با بیسلیقگی تمام طراحی شده و در شب با روشنی بیش از حد نمای ناخوشایندی ایجاد میکند. 1- شروع حرکت اولیه: سیستم گیربکس با ایجاد نسبت انتقال بالا در دنده 1 ، به همراه کلاچ ، شروع حرکت اولیه خودرو را، ممکن می کند. نسبت انتقال دنده یک خودروهای سواری ، حدود 4 می باشد یعنی سرعت چرخ های خودرو ، یک چهارم سرعت موتور می باشد و قدرت چرخ ها ، چهار برابر قدرت موتور خودرو می باشد. روی شافت واسط چند تا چرخ دنده قرار دارد که با محور یکپارچه است.


خودرو دنا پلاس

جهت استفاده از خروجی موتور برای به حرکت در آوردن چرخ های خودرو ، باید واسطه هایی قرار بگیرند تا انتقال حرکت به درستی انجام بگیرد. اگر دوست دارید، خودروی شما سانروف داشته باشد، باید شاهین بخرید، چون تارا دندهای سانروف ندارد. در جدول زیر، میتوانید تفاوتهای تارا اتوماتیک و شاهین دندهای را بخوانید. تارا نیز به دلیل برخورداری از پلتفرم بهروز فرانسوی، از این جهت وضعیت مناسبی دارد و میشود گفت که ایمنی این دو خودرو از لحاظ استحکام بدنه در یک سطح قرار میگیرد. البته سایپا هم بهمرور ایرادات شاهین را برطرف کرده و این خودرو قابلاطمینانتر از قبل شده اما هنوز هم پیشرانهٔ آن نتوانسته اعتماد کامل خریداران را جلب کند؛ بنابراین، عرضهٔ شاهین پلاس به بازار با پیشرانهٔ (نسخهٔ سایپا از همان موتور پلاس)، میتواند ورق را کاملاً برگردانده و این خودرو را به رقیب بسیار جدیتری برای محصولات سطح بالای ایرانخودرو تبدیل کند. مقایسه کابین تارا و شاهین نشان میدهد که فضای داخلی ۲ خودرو از نظر طراحی در یک سطح قرار دارند. همچنین موتور پلاس با برخورداری از ۱۶ سوپاپ با سیستم زمانبندی متغیر، از موتور قدیمی ۸ سوپاپ شاهین مدرنتر است. از طرف دیگر هزینههای زیاد سیستم اتوماتیک را هم ندارد.